Pages

Monday 22 July 2013

Cinta Terindah Bab 7&8 ~Novel~

Assalamualaikum :) 

Selamat berpuasa to everyone. Lambat ke wish? Tak kisahlah. Jangan jadikan alasan berpuasa sebab nak malas ye. Sempena bulan barakah ini cuba istiqamah untuk berubah menjadi yang lebih baik. InshaAllah :) So, hari itu ada hantar one of the cerpen dan Alhamdulillah ada pula dekat Penulisan2u. Happy sangat. Responds orang pun Alhamdulillah yang baik-baik aje. Harap-harap impian nak jadi writer tercapai. InshaAllah. Doakan saya. Moga dengan doa anda di bulan yang baik ini impian dan doa anda terhadap saya akan termakbul. Amin~. So, enjoy my next chapter oke. 






                                  BAB 7  

      “Nasib hari ni tak lambat kan? Kalau tak mati la kita. Salah siapa ni?” ujar Ain. Khalida menunding jari ke arah Qalish. Qalish yang mendengar terkejut.
          
            “Wahh! Senang hati ye cakap aku. Oi! Lain kali berterima kasih la sikit. Bersyukur sikit. Dah la pagi ni aku yang kejut korang, seterika baju korang pastu selamba badak korang je tuduh aku punca korang bangun lambat pulak. Korang yang buat kerja sampai pukul satu pastu sibuk nak dengar cerita aku. Selamba korang nak tuduh aku ye. Aku tembak sorang-sorang kang.” balas Qalish. Ain dan  Khalida terkedu. 'Hamek kau! Nak sangat tuduh minah ni. Kan dah kena.'
               
             “Kalau ya pun kau marah kat kitaorang tapi tak perlu kot kau jerit macam tu. Habis semua orang tengok kita tahu tak? Malu la!” tegur Khalida sambil menutup mukanya. Qalish memamdang ke sekeliling dan seperti yang diberitahu Khalida memang semua orang sedang memandang mereka.
           
             “Sorry la! Aku feeling sikit tadi. Korang lah tuduh aku pulak.” ujar Qalish membela diri.
            
             Qaliff yang sedang melihat ke arah Qalish tersenyum. Senyumannya terhenti saat Qalish mahu beredar dari situ. Dia pun segera mengambil kot lalu mahu beredar.

             Di sisi kereta, Qaliff hanya memandang Qalish yang mahu melintas jalan. 'Bahaya betul la minah tu. Ada nak lintas jalan boleh gelak-gelak macam tu.' gumamnya rendah. Sesungguhnya dia takut jika ada apa-apa yang berlaku kepada Qalish.

           Sewaktu Qalish mahu melintas secara tiba-tiba ada kereta yang mahu membelok keluar, Qaliff yang melihat kereta itu terus berlari ke arah Qalish lalu menariknya. Mereka berdua terjatuh. Qalish diatas dan Qaliff dibawah. Qaliff mengaduh sakit.

         “Kau okay tak?” tanya Qalish. “Dah nama pun terjatuh takkan okay pulak kan? Kau tak nampak ke badan aku calar-balar ni?” ujar Qaliff. Dia sengaja mahu mencari pergaduhan dengan Qalish.

         “Aku tanya kau jawab la elok-elok. Aku tak suruh pun kau tolong aku.” jawab Qalish. Dia cuba membantu Qaliff berdiri. Dia terlihat baju Qaliff yang koyak akibat menyelamatkannya.

        “Kau hutang aku dua. Ingat tu. Lagi satu,kalau nak lintas jalan jangan gelak-gelak. Bahaya. Aku dah tak nak selamatkan kau lagi.” pesan Qaliff lalu beredar.

       “Aku rasa la, mamat tu syok kat kau la Qalish.” ujar Khalida sambil memegang bahunya. Qalish hanya mendiamkan diri. 'Kenapa setiap kali aku perlukan seseorang dia mesti ada. Pastu macam mana dia tahu ada kereta pulak kat sini. Dia muncul dari mana pula?' pertanyaan itu dibiarkan bersarang di dalam otaknya.



        



         “Qaliff Izzudin, kamu ni kenapa hah? Baju koyak-koyak.” tanya Puan Sri Aminah.Qaliff yang sedang mengatur langkahnya ke tangga terhenti. Dia sedang memikirkan apa yang perlu dijawabnya.
       
         “Tak ada ma. Tadi ada orang hampir-hampir accident so Karl selamatkanlah.” terang Qaliff.
         
          “Siapa? Perempuan ke? Kamu ni nak jadi Superman ke?” 'Alamak! Mama perli la pulak.' gumamnya.

          “Perempuan la ma. Kawan Qaliff. Karl bukan nak jadi Superman cuma nak jadi Batman je ma. Ma, Karl sakit ni. Karl naik atas dulu la.” balas Qaliff lalu mengucup kedua belah pipi Puan Sri Aminah.

           “Menjawab pulak! Nak kena betul. Tak pernah-pernah pasal perempuan dia jadi macam ni. Mesti penting.” fikirnya lalu beredar ke taman. Senyum meletus dibibirnya .



            “Qalish, kau tak rasa pelik ke ?” soal Ain . Qalish mengangkat kening tanda menjawab .
           
             “Okay , aku explain kat kau eh. Kenapa setiap kali kau ada masalah dia mesti ada. Dah jadi macam penyelamat kau la pulak.Entah-entah dia jodoh kau tak ?” Qalish yang mendengar terus bangun dari pembaringannya. Ain dan Ida terkejut melihat reaksi yang diberikan.

             “Eh ! Kau tolong sikit. Simpang malaikat empaat puluh empat kau tahu tak? Aku tak nak lah dengan mamat tu. Sure sengsara hidup aku!” balas Qalish sambil menunjukkan muka tidak puas hatinya.

              “Kau jangan main-main! Buatnya Allah terbalikkan hati kau jatuh cinta kat dia macam mana?” sokong Ida dengan niat ingin menakutkan Qalish. Qalish menggelengkan kepalanya.

               “Aku nak tidur la. Kalu malam ni aku tidur mimpi ngeri siap la korang.Ish! Tak mungkin.” Gumamnya sambil berlalu pergi. Ida dan Ain tergelak kecil. Usaha mereka berjaya.

                Namun,malam itu Qalish bermimpi bahawa dia bertemu dengan seorang lelaki tetapi dia tidak dapat melihat lelaki itu. Lelaki itu pula terus berlalu pergi sedangkan dia memanggil lelaki itu berkali-kali. Qaliff  juga bermimpi bahawa dia berjumpa Qalish. Dalam mimpi itu, Qalish tersenyum manis padanya.  Adakah ada bahagia antara mereka?

                                                          BAB 8
            
         “Karl, mama nak cakap sikit dengan kamu.Duduk sini.” Qaliff terus duduk berhadapan dengan mamanya di meja makan. Nasi lemak dihadapan disenduk. Itu merupakan makanan kegemarannya.

         “Apa yang mama nak cakap dengan Karl? Macam penting je.” tanya Qaliff sambil suapan demi suapan nasi lemak di nikmatinya.

         “Bukan mama yang nak cakap. Cuma mama nak sampaikan apa yang papa kamu pesan kepada mama.” Qaliff tersentak. ‘Tak mungkin papa tahu ada perempuan cari aku kat office. Ah! Sudah. Mati aku’ fikirnya namun dia masih berlagak tenang sedangkan gelora dihatinya memuncak ingin tahu apa yang ingin disampaikan mamanya.

        “Papa beritahu mama yang sekarang ni sebelum waktu lunch aje kamu dah lesap. Ke mana kamu pergi? Cuba bagi tahu kat mama.” Qaliff terkedu. Fikirnya tiada siapa yang tahu. Qaliff  hanya diam memikirkan jawapannya.

         “Karl , mama tanya ni . Diam pulak dia. Alasan apa yang kamu tengah reka dalam otak kamu tu?” Puan Sri Aminah menggelengkan kepalanya melihat kerenah anak terunanya yang satu itu .

        “Sekarang ni Karl tak boleh bagi tahu mama. Tapi, Karl janji satu masa nanti mama akan tahu sebabnya. Okay mama? No more question regarding this.” Jawabnya lalu bangun dari kerusinya.

         “Macam-macam la budak ni. Hmm. Ikut perangai siapa la yang berahsia sangat ni.” Gumam Puan Sri Aminah.


      
       
         “Good morning Encik Qaliff , Tan Sri want to see you now in his room.” Qaliff mengeluh perlahan.Lantas, kakinya diatur menuju ke ruangan Tan Sri Idris. Dia tahu papanya itu lebih suka kalau segala urusan dilakukan dengan segera.

         Dia mengetuk perlahan pintu ruangan papanya cukup untuk membuatkan papanya tahu dia ingin berjumpa.Setelah mendengar arahan untuk masuk,Qaliff melangkah masuk.Mukanya masih tenang walaupun dalam hati sedang bergolak dengan apa yang bakal diperkatakan.

         “Qaliff , duduk. Papa ada benda nak bincang dengan kamu.” Arah papanya.Kerusi ditarik perlahan. Qaliff duduk sambil membetulkan kotnya. “Ada apa pa?” tanya Qaliff sekadar berbasa-basi walaupun dia tahu apa yang ingin diperkatakan kepadanya.

         “Qaliff,jangan ingat papa diamkan diri bermaksud papa tak tahu apa yang kamu buat.Kamu patut sedar sekarang ni yang kamu tu CEO AI Sdn Bhd. Kamu jangan nak malukan papa,syarikat dan maruah keluarga kita. Itu penting. Kamu CEO tapi kamu ta menunjukkan langsung yang kamu ni CEO. Sebelum waktu lunch kamu dah lesap. Ada pulak perempuan yang datang cari kamu.Apa semua ni?” tanya Tan Sri Idris.

     


      “Qaliff sedar tanggungjawab Qaliff pa. Tapi,semua ni jadi pun tiba-tiba.Ye Qaliff tahu yang papa dah bagitahu Qaliff yang sebaik Qaliff pulang dari luar negara papa nak serahkan syarikat ni pada Qaliff tapi Qaliff tak sangka secepat ni.Pasal hal Qaliff selalu hilang sebelum waktu lunch,Qaliff minta maaf.Qaliff salah tapi sebab Qaliff buat macam tu Qaliff tak boleh bagitahu papa.Pasal perempuan yang cari Qaliff tu pun Qaliff tak sangka tapi Qaliff dah tak berfoya-foya dah pun pa. Tu je yang Qaliff nak cakap.” Terangnya. Dari riak muka Tan Sri idris dia tahu papanya itu berpuas hati dengan alasan yang diberikan.

      “This is the last chance untuk kamu Qaliff. Kamu kena ingat sepupu kamu tu tunggu masa je nak ambil jawatan kamu ni. Kamu patut tahu yang keluarga pak su tu tak sukakan kita. Kamu fikirlah baik-baik.Kamu dah boleh fikir sendiri pun.” Balas Tan Sri Idris. Dia tahu anak tunggalnya itu tahu cara menguruskan masalah.

      “Qaliff faham papa. Kalau tak ada apa-apa lagi, Qaliff keluar dulu pa.” Pintanya meminta diri. Tan Sri Idris mengangguk tanda faham.


       Kakinya pantas melangkah ke ruangannya. Tali lehernya dilonggarkan sedikit mengurangkan bahang yang dirasakan sebentar tadi. “Tolong panggil Faris masuk bilik saya. Urgent.” Setiausahanya pantas mendail nombor ruangan Faris.

      Tubuhnya dihenyakkan ke atas kerusi empuk miliknya. Kerusi yang melambangkan jawatannya yang tinggi. Jawatan yang sangat berat baginya untuk umurnya yang baru mencecah 25 tahun. Ketukan di pintu menyedarkannya semula. Faris melangkah ke arahnya lalu duduk di keusi dihadapannya.

       “ Kau ni apahalnya panggil aku datang sini? Asal kau kena panggil dengan papa kau tadi?” tanya Faris.

       “Biasa la. Kena dengar ceramah free. Aku ada benda nak bagitahu kat kau ni. Kau orang yang pertama tahu pasal benda ni.” Qaliff berusaha menenangkan dirinya. Faris yang mendengar menganggukkan kepalanya, “Proceed. Aku dengar.”

        Qaliff  terus menceritakan hal dia ternampak Qalish dan saat dirinya terlanggar Qalish dan bagaimana setiap malamnya dihiasi dengan wajah comel milik Qalish. Faris terangguk-angguk mendengar cerita Qaliff. Wajahnya kini dihiasi dengan senyuman.

        “So, are you saying that girl yang kau selamatkan waktu ada lelaki yang kacau tu? Dan kau buat tu bukan sebab nak menghalau mamat tu tapi sebab kau jeles ada orang dekat dengan that girl. Kan?”   Qaliff mengangguk tanda mengiakan semua pertanyaan Faris.

        “Maksudnya juga kat sini kau dah lupakan your first love Qaisara? Kalau tengok dari cara aku ya kalau tak takkan kau nak sangat dekat dengan Qalish tu twenty four hours seven kan?”

        “Aku tak berani nak jamin yang aku dah lupakan Qaisara tapi sejak aku jumpa dengan Qalish aku dah boleh lupakan dia. Malam aku dah tak mimpi saat dia tinggalkan aku. Aku harap aku memang dah lupakan dia. Tapi sekarang ni, aku ada satu masalah.” Luah Qaliff. Faris yang mendengar mengangkat kening double jerk.

        “Papa aku dah tahu yang aku selalu hilang waktu lunch so sekarang ni aku tak dibenarkan sebelum waktu lunch. Kiranya kena ikut time masuk dan keluar office. Tapi waktu lunch je yang aku boleh jumpa dengan Qalish.” Faris menepuk dahi.
“Tak apa. Aku akan cuba cari jalan. Kau relax dulu okay? Apahal kau tak luah je kat minah tu?” duga Faris.  “Kau tahu kan yang aku kenal dengan dia bukan cara yang baik jadi aku malu la kalau dia tahu yang aku sayangkan dia. Kau ni pun.” Balas Qaliff dengan muka yang monyok.

“Bro, kau kalau buat muka monyok macam tu hensem tak apa ni dah macam tikus mondok yang hilang jantina kau tahu tak? Kau tu ego je lebih. Kau jaga-jaga kang kena kebas minah tu baru padan muka kau.” Faris tersenyum. Saja mahu menggelisahkan lagi Qaliff.

“Kau ni mulut puaka betul. Ada doa aku macam tu. Masin mulut kau memang aku cincang kau.” Ugut Qaliff. Terhambur ketawa Faris.

“Kau ni asal? Ish! Ingatkan panggil kau ni boleh la menyelesaikan masalah aku tapi makin teruk. Sekarang ni kau nampak kan pintu kat belakang kau tu, sila keluar sebelum aku campak kau.” Qaliff terus berdiri sambil jari telunjuknya ditunjukkan ke arah pintu. Faris terus bangun sambil menepuk bahu Qaliff.

You don’t have to worry bro. Aku akan tolong kau. Just give me sometime to think okay?” Qaliff tersenyum. Dia tahu sahabatnya yang itu akan membantunya.





“Eh! Isy, kau fikir apa tu? Dah la mengelamun lepas tu terpandang sana sini. Kau cari siapa?” tanya Ain. Khalida disebelah tersenyum. Ain lantas menyiku Khalida. “Cari mamat sengal tu kot.” Terhambur ketawa mereka. Qalish hanya melihat dengan pandangan yang tajam. Khalida terus berbisik dengan Ain. “Muka dia macam bengang je.” Ketawa mereka pantas dihentikan.

“Puas? Suka? Eh! Siapa cakap aku cari dia?” Qalish membangkang. “Mana laa tahu dah mamat tu yang selalu ganggu kau.” Balas Ain .

“Kau tahu dari aku cari dia lebih baik aku tengok muka korang. Tenang hati aku.” Qalish ketawa.

“Perli la tu. Kau jangan. Kang silap-silap kawin dengan mamat tu.” Balas Khalida. Qalish menggelengkan kepala. Tak mungkin! Detik hatinya.

Thanks bro. Aku happy gila dapat tengok muka minah tu.” Qaliff tersenyum. Kalau bukan kerana si Faris meminta papanya mengizinkan mereka melawat tapak projek bersama, tak mungkin dia dapat melihat wajah Qalish .

“Kau tunggu sekejap eh. Aku ada benda nak siasat.” Qaliff termangu. Faris terus menuju ke arah Khalida yang sedang mencuci tangan di sinki. Kiranya mahu menggunakan rakan Qalish untuk mengetahui lebih lanjut mengenai Qalish.

“Awak kawan kepada gadis yang tudung pink tu ke?” soal Faris. Khalida mengangkat kepalanya. Faris ditepi dipandang.

“Yup, kalau abang nak ngorat lupakan je lah. Dah banyak lelaki yang kawan saya tu tolak. Dah banyak yang bersusun nak masuk minang dia.” Terang Khalida. Faris yang mendengar terangguk-angguk.


“Tak ada lah. Wajah dia macam orang yang saya kenal. Nama dia Sarah ke?” Faris tidak mahu tujuannya diketahui kawan Qalish.

“Tak. Nama dia Qalish Qistina. Awak salah orang kot.” Faris tersenyum . “Maaf ye awak. Terima kasih.” Ucap Faris sambil berlalu pergi.
   
‘Waalaikummussalam. Hensem jugak. Anak siapa la tu?’ desis Khalida dalam hati.

“Mr Qaliff Izzuddin , aku rasa kau kena cepat. Dia ramai peminat. Banyak orang yang luahkan perasaan and masuk minang dia tapi tak ada sorang pun yang dia terima. Nama dia pun dah elok sangat dengan kau, Qalish Qistina.” Faris tersenyum. Senyuman Qaliff terhenti.

“Kalau dah orang lain dia tolak ni kan aku yang jumpa je dengan dia asyik gaduh. Nak ke dia?” Faris memmetik jarinya.

“Kau cakap dia ada hutang kau , so kau gunakan la hutang kau tu.” Qaliff menggelengkan kepalanya.


“Aku tak nak la guna cara tu.” Faris ketawa . “Then you gonna lost her bro! Simple.” Qaliff menggaru kepalanya yang tidak gatal . “I’ll think bout that.Anyway, thanks bro.” 

No comments:

Post a Comment